موضوع آموزش: اقسام ستایشگری


1)مناجات عربی-ادعیه-زیارات ماثوره(اثر اهل البیت)-خبه غدیر-حدیث کساء-روایات

2)منبرخوانی(پیش منبرخوانی) = در این نوع قصیده خوانی می کنند و به صورت آرام خوانده

 

میشود و همانند دکلمه خوانی می باشد اما با صدا و لحنی آرام.

3)منبرخوانی(پس از منبرخوانی) = که معمولا پس از منبر خوانی کسی می آید و روضه

 

 

میخواند ومعمولا با شعرهایی میباشد که با نغمات خوانده میشود مثل:زمینه-نوحه-مولودی-

سرود-شور-زمزمه

 

نکته: پیش منبرخوانی و پس منبرخوانی همیشه صد درصد تفکیک پذیر نمیباشندوممکن است

همدیگر را در بربگیرند.

روایات=به دو صورت میباشد:1) به صورت متن میباشد  2) به صورت سند میباشد،که در این

نوع اسناد باید به رسول الله برسد و از طریق امامان معصوم.

 

 

توضیحات کامل:

بخش اول (مناجات عربی):

ملزومات:خواندن قرائت متن عربی قرآن=باید تجوید را دانست در سطح مقدماتی. وبا تجوید

متن عربی دعا را قرائت نمود.


نکته1. باید در قرائت دعا و ادعیه به زبان عربی قرآنی خوانده شود.

مثال:مثلا مداح آذری زبانی متن عربی را با زبان آذری خود بخواند،بدین صورت که کلمه(

 قرآن) را (گرآن) بخواند،اشتباه میباشد وممکن است در معنی چیز دیگری تعبیر شود.

نکته2. باید مقدمات تجوید را یاد بگیرد.

نکته3. در خواندن نیازی به این نمیباشد که به صورت عربی غلیظ خوانده شود.باید به صورت

قرائت ساده خوانده شود.

نکته4.هرچه با زبان عربی بیشتر آشنا شویم تجربه ما در دعا خوانی و مناجات بیشتر میشود.

نکته5. بایدمعناگرا باشیم.مثلا دعای کمیل و ندبه را با معنی بخوانیم تا در جاهایی که دعا به

اوج لطافت خود می رسد وجاهایی که از ترحم می پرهیزد را با آهنگ و نوای خاص خود

بخوانیم تا تلنگری شود که مستمع مفهوم دعا را دریافت نماید.

نکته6. میتوان دعاها را با آهنگهای تصنیفی خواند«مثل آهنگ فیلم امام حسن(ع)»

این الحان مستمع را جذب میکند و گوش نواز میباشد.

نکته7. باید متن دعا به طوری قرائت شود که این گونه تعبیر شود که دارید از خدا التماس

میکنید و او هم برای شما ناز و لطافت خرج میکند.

نکته8. الحانب که استفاده میکنید در دعا خوانی میتواند از الحان قرائت قرآنی باشد.

مثل= بیات- صبا- سه گا- عجم-رست و . . .

 

نفس گیری در حین خواندن:

قسمت اعظم شش ما در پشت میباشد.نفس گیری باید به صورتی باشد که انگار دارید گلی را

می بویید.یعنی طوری باید این عمل را انجام دهید که کسی متوجه آن نشود که شما کجا نفس

گرفتید.در زبان فارسی نباید یک نفس بخوانید.

نوشیدن آب در حین مداحی:آبی را که درحین مراسم می نوشید نباید داغ باشد.باید زیر 20

درجه سانتی گراد باشد.

نکته فنی: در هنگامی که دارید اشعاری را از روی حفظ میخوانید اگر باقی ابیات از خاطر شما

رفت،باید مجلس را با فن بیان خود اداره نمایید و مدیریت کامل نمایید.مثلا با گفتن کلماتی چون 1

)گوش بده . . .  2)برای استشفای تمام مرضای اسلام یک حمد قرائت بفرمایید  و امثال این

جملات مجلس را اداره کنید.

 

بخش دوم (پیش منبرخوانی):

نکته:درپیش منبرخوانی ما باید مبلغ فاخر ادبیات زبان فارسی باشیم.در این بخش معمولا قصیده

خوانی به صورت آرام و دکلمه وار خوانده میشود و نوحه و مولودی وسینه زنی انجام

نمیگیرد.و معمولا هم 45دقیقه وقت آن میباشد که قبل از منبر خوانده میشود.

 

اگر اشعار حافظ هم در خواند استفاده شود خوب میباشد.البته به شرط آنکه مجلس ظرفیت درک

و فهم این اشعار را داشته باشد.

نکته1. اگر در پیش منبرخوانی در حین خواندن قصیده باشیم و به ما اشاره بزنند که وقت

داریم،نباید گریز بزنیم. باید غزل یل قصیده را ادامه دهیم و وقتی گفتند سخنران آمد با چند دعا

والبته بدون یا الله گفتن مجلس را به منبرخوان تحویل میدهیم.

نکته2. ما در روضه ی پیش از منبر نداریم و قبل از منبر نوحه خوانی هم نداریم.

 

بخش سوم(پس از منبرخوانی)

به اشعاری گفته میشود که پس از منبرخوانی اجرا میشود که دارای نغمات میباشد.شامل: نوحه-

زمزمه- مولودی-سرود- شور- و . . .  میباشد.

با تشکر از پایگاه اطلاع رسانی خیمه دلسوختگان